D/S Hestmanden ble bygget av Laxevaag Maskin- & Jernskibsbyggeri i 1911 for rederiet Vesteraalens Dampskibsselskap. Etter å ha gjennomlevd to verdenskriger i nasjonens tjenste, og som eneste gjenværende skip fra Nortraships flåte, er dette et av Norges mest verdifulle maritime kulturminner. Etter mange år i forfall ble skipet berget av Norsk Veteranskibsklubb og settes nå i stand ved Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter. Skipet eies i dag av Stiftelsen Hestmanden og restaureringen er Norges mest omfattende fartøyvernprosjekt.
Stortinget har gitt D/S Hestmanden status som krigsminne, og lasteområdene på skipet skal anvendes som nasjonalt museum over de norske krigsseilerne innsats under andre verdenskrig. Stiftelsen Arkivet har fått ansvaret for driften av det nasjonale krigsseilermuseet ombord på fartøyet.
![]() |
![]() |
![]() |
||
| D/S Hestmanden 1930-årene. | D/S Hestmanden, etterkrigsversjonen. | D/S Hestmanden dokksettes på Bredalsholmen. |
Etter over 19 år på Bredalsholmen ble DS Hestmanden overlevert kunden høsten 2011: 23. september ble skipet sjøsatt nøyaktig 100 år etter den første sjøsettingen i 1911; 17. november forlot skipet Bredalsholmen, og 22.november ble skipet døpt på ny med over 400 krigsseilere og Hans Majestet Kong Harald til stede. Et enormt restaureringsarbeid er lagt ned i dette som er blitt norgeshistoriens største og mest omfattende fartøyvernsprosjekt. Det siste halvannet år har fartøyvernseteret gjennomført siste del av prosjektet både til avtalt pris og til avtalt tid, slik at skipet i dag fremstår som klagjort til formidling av krisseilernes historie. Både kunde og Rikantikvar har uttrykt tilfredshet med det restaureringarbeidet som er lagt ned, og sistnevnet uttaler bl.a. følgende:
"Rikantikvaren bruker over 80 millioner på restaureringen av Hestmanden. Et slikt løft klarer vi bare èn gang. I så måte er Hestmanden også unik. Ikke noe annet fartøy har fått, eller kommet til å få, like mye penger. Likevel synes vi pengene er vel anvendt. Norge er våre krigsseilere en stor takk skyldig. Hestmanden vil stå som et monument over deres innsats."
I siste års innspurt av restaureringsprosjektet kom svært mye på plass: Stålskroget ble ferdigstilt; lugarene på båtdekket, samt styrhus og bro ble ferdigstilt; fartøyets forskip fikk splitter nytt tredekk; alt av skipsutstyr, rigg og utstyr for last ble istandsatt og montert; utvendig fikk skipet full overflatebehandling, og ble malt i Nortrashipsflåtens grå farge. For fartøyvernsenteret har prosjektet Hestmanden hatt en enestående betydning. Helt siden starten har Hestmanden vært intergrert i arbeidet med å bygge opp et kompetansesenter innen eldre håndverksfag og restaurering av vernede stålskip. Slik skipet fremstår i dag er et resultatet av mange års nitidig restaureringsarbeid som samtidig har gitt oss en uvurderlig kunnskap om hvordan slike skip skal istandsettes og vedlikeholdes.
![]() |
![]() |
![]() |
||||
| DS Hestmanden under utdokkingen 23. september 2011. | Restaiureingen av broa nærmet seg slutten hosten 2011. | Folkefest under Hestmandens dåp 22. november 2011. |
Slepebåten Fix hjemmehørende i Fredrikstad ble istandsatt ved fartøyvernsenterert i perioden 2008-2012. Fartøyet er fra 1891 og var byggenummer 17 ved Fredrikstad mekaniske verksted. I hele sin fartstid frem til slutten av 1980-årene ble skipet benyttet som slepebåt på Glomma og i kystområdene rundt Fredrikstad. I 1945 var fartøyet involvert i den såkalte slepebåtaksjonen ledet av Milorg.
![]() |
![]() |
![]() |
||
| T/B Fix 1920-tallet (fotokopi: T.B: Jensen) | T/B Fix 1980-tallet (fotokopi: T.B: Jensen) | Fix ankommer Bredalsholmen (foto: B. Nesdal) |
T/B Fix er, sammen med slepebåten Oscarsborg, de eneste gjenværende fartøyene fra Slepebåtaksjonen, eller Operation Polar Bear 6east som aksjonen egentlig het. Da tyskerne begynte å miste grepet på det okkuperte Europa mot slutten av andre verdenskrig, ble det satt i verk tiltak fra de allierte for å hindre store ødeleggelser ved tysk kapitulasjon. Ved kapitulasjonen i Normandie hadde tyskerne brukt slepebåtene til å trekke større skip ut i havneinnløpet, hvor både skip og slepebåt ble senket. På denne måten blokkerte tyskerne havna, og skapte vansker for de allierte. For å hindre noe liknende i Fredrikstad, ble 12 av byens slepebåter kidnappet i ly av mørket den 8 februar 1945. Under stor dramatikk forlot båtene havna og seilte over grensa til Sverige. På tross av flere observasjoner ble ikke forsvinningsnummeret oppfattet før dagen etter. Aksjonen var iverksatt fra London, ledet av Milorg, og kom til å bli en av de mest vellykkede aksjonene i det okkuperte Norge. Inge Stensland, som den gang ledet aksjonen i regi av Forsvarets Overkomando i London, er i dag sammen med Riksantikvaren den viktigste bidragsyteren for å få fartøyet i standsatt.
![]() |
![]() |
![]() |
||
| Fra restaureringen av forskipet. Foto, BDF. | Skorstein og slepekrok ferdig malt, Foto: BDF. | Båten overleveres eierne i november 2012. |
Båten ble overlevert til eierne, Stiftelsen Slepebåten FIX, og fraktet tilbake til Fredrikstad. I hjemmehavnen vil de avsluttende arbeider på motor, innredning og tredekk bli gjort.
D/S Kysten ble bygget ved Trondhjems Mekaniske Værksted og levert til Namsos Dampskibsselskap i 1909. Kysten ble satt i rute mellom Trondheim og Namsos, med 45 anløp brukte båten nesten to døgn på turen. I 1926 var den utsatt for et havari og da båten lå i dokk ble den kastet av blokkene av sterk vind og ble skadet. Under krigen ble båten rekvirert av tyskerne, første gang i 1940 og senere i 1944. Etter krigen ble båten liggende i opplag en stund før den ble sendt på verksted for reparasjon og modernisering. I 1951 var arbeidet utført og et nesten nytt fartøy tok fatt på sin gamle rute. Kysten var blitt forlenget med 14 fot, hadde fått nytt overbygg og dampkjelen ble oljefyrt. I 1964 var det slutt på Kystens arbeidsdag som kystrutebåt. Båten ble solgt og havnet i Grimstad med navnet Askaas. Under Tønsbergs 1100 års jubileum i 1971 trommet ildsjeler sammen til innsats og stiftet A/S Jubileumsskipet. Penger ble samlet inn og Kysten innkjøpt og istandsatt, og siden har den seilt mang en passasjertur i Tønsbergs skjærgård. D/S Kysten har i dag følgene tekniske hoveddata: 383 br.tonn, 140 fot lang , 21 fot bred og 15,4 fot dyp. Fremdriftsmaskineri er en oljefyrt trippel compound dampmaskin. Kysten har sertifikat for 150 passasjerer.
![]() |
![]() |
![]() |
||
| D/S Kysten ved prøveturen i 1951 | D/S Kysten i Tønsbergskjægården | D/S Kysten dokksettes på BDF |
I 2003 kom D/S Kysten til Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter og skulle ha utført stålarbeider av et relativt lite omfang. Store rustskader ble avdekket i demonteringen og restaureringen økte i omfang. Likevel ble alt stålarbeid på styrbord side ferdigstilt i løpet av 2004. I 2009 ble istandsettingsarbeidene gjenopptatt etter 4-års stillstand, men ble igjen avbrutt våren 2010 etter at Kystens styre mente at det ut i fra Riksantikvarens bevilgninger ikke var grunnlag for videre restaurering. Våren 2011 startet arbeidene opp igjen. Eierne bestilte da en tilstandsvurdering av de ikke restaurterte delene av skroget, det vil si babord side. For å få tilgang til skrogets innside var det nødvendig å demontere interiør. Dette arbeidet foregikk våren 2011.
Fra høsten 2011, og frem mot sommeren 2012 ble også skrogarbeidene på babord side ferdigstilt. Fartøyet ble dessuten sandblåst og malt. Dermed var en lagt restaureringsperiode på Bredalsholmen avsluttet, da skipret i august 2012 kunne ta fatt på hjemturen til Tønsberg. I Tønsberg venter videre restaureringsarbeider - nye tredekk skal legges og innredningen restaureres og remonteres. Med dette håper vi Kysten igjen snart kan oppleves i aktiv turisttrafikk i Tønsbergskjærgården.