D/S Kysten ble bygget ved Trondhjems Mekaniske Værksted og levert til Namsos Dampskibsselskap i 1909. Kysten ble satt i rute mellom Trondheim og Namsos, med 45 anløp brukte båten nesten to døgn på turen. I 1926 var den utsatt for et havari og da båten lå i dokk ble den kastet av blokkene av sterk vind og ble skadet. Under krigen ble båten rekvirert av tyskerne, første gang i 1940 og senere i 1944. Etter krigen ble båten liggende i opplag en stund før den ble sendt på verksted for reparasjon og modernisering. I 1951 var arbeidet utført og et nesten nytt fartøy tok fatt på sin gamle rute. Kysten var blitt forlenget med 14 fot, hadde fått nytt overbygg og dampkjelen ble oljefyrt. I 1964 var det slutt på Kystens arbeidsdag som kystrutebåt. Båten ble solgt og havnet i Grimstad med navnet Askaas. Under Tønsbergs 1100 års jubileum i 1971 trommet ildsjeler sammen til innsats og stiftet A/S Jubileumsskipet. Penger ble samlet inn og Kysten innkjøpt og istandsatt, og siden har den seilt mang en passasjertur i Tønsbergs skjærgård. D/S Kysten har i dag følgene tekniske hoveddata: 383 br.tonn, 140 fot lang , 21 fot bred og 15,4 fot dyp. Fremdriftsmaskineri er en oljefyrt trippel compound dampmaskin. Kysten har sertifikat for 150 passasjerer.
D/S Kysten ved prøveturen i 1951 | D/S Kysten i Tønsbergskjægården | D/S Kysten dokksettes på BDF |
I 2003 kom D/S Kysten til Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter og skulle ha utført stålarbeider av et relativt lite omfang. Store rustskader ble avdekket i demonteringen og restaureringen økte i omfang. Likevel ble alt stålarbeid på styrbord side ferdigstilt i løpet av 2004. I 2009 ble istandsettingsarbeidene gjenopptatt etter 4-års stillstand, men ble igjen avbrutt våren 2010 etter at Kystens styre mente at det ut i fra Riksantikvarens bevilgninger ikke var grunnlag for videre restaurering. Våren 2011 startet arbeidene opp igjen. Eierne bestilte da en tilstandsvurdering av de ikke restaurterte delene av skroget, det vil si babord side. For å få tilgang til skrogets innside var det nødvendig å demontere interiør. Dette arbeidet foregikk våren 2011.
Fra høsten 2011, og frem mot sommeren 2012 ble også skrogarbeidene på babord side ferdigstilt. Fartøyet ble dessuten sandblåst og malt. Dermed var en lagt restaureringsperiode på Bredalsholmen avsluttet, da skipret i august 2012 kunne ta fatt på hjemturen til Tønsberg. I Tønsberg venter videre restaureringsarbeider - nye tredekk skal legges og innredningen restaureres og remonteres. Med dette håper vi Kysten igjen snart kan oppleves i aktiv turisttrafikk i Tønsbergskjærgården.