Det er i dag to kraner i aktiv drift på Bredalsholmen: Kran 8 og Kran 24. Nummerene forteller at kranene var 8. og 24. i rekken av krananskaffelser ved KMV.
Den første kranbanen på Bredalsholmen var den nordlige. Denne ble etablert omkring andre verdenskrig og strakte seg langs nordlige dokkside helt ut på Kai Nord. Fram til slutten av 1950-tallet gikk det ei dampkran langs denne banen. Kranbanen langs sørlige dokkside ble bygget i 1948-1949. Kran 8 ble kjøpt inn til bruk på denne.
I 1958-1959 fant det sted en større ombygging av begge kranbanene på Bredalsholmen. Den nordlige banen ble ombygget og tilpasset Kran 8, som nå ble flyttet over fra sørsiden. Banen ble samtidig forkortet og skinnene fjernet fra Kai Nord. Kun festene etter den gamle, smalere banen sees i dag i betongen i kaia. Samtidig ble den sørlige banen forlenget ut på ny kaifront på Kai Sør og sporvidden endret som tilpasning til den nye Kran 24, som erstattet Kran 8 i den sørlige kranbanen.
![]() |
Kran 24 i forgrunnen og Kran 8 i bakgrunnen. |
Mens Kran 8 bærer preg av modifiseringer i tiårene etter krigen og i nyere tid, er Kran 24 i høyere grad intakt. Kran 24 ble bygget for britiske Ministry of Supply av Stothert & Pitt Ltd. i 1944. Den er ei portalkran av klinket fagverkskonstruksjon. Over portalen i skinnegangen står omformerhuset og over dette dreieskiva som muliggjør horisontal svingning av hele overdelen med kontrollhus, tårn og bom. Vertikal bevegelse foregår ved å heve og senke bommen. Som ny var krana konstruert for et makismalt løft på 6 tonn.