Slepebåten Fix hjemmehørende i Fredrikstad ble istandsatt ved fartøyvernsenterert i perioden 2008-2012. Fartøyet er fra 1891 og var byggenummer 17 ved Fredrikstad mekaniske verksted. I hele sin fartstid frem til slutten av 1980-årene ble skipet benyttet som slepebåt på Glomma og i kystområdene rundt Fredrikstad. I 1945 var fartøyet involvert i den såkalte slepebåtaksjonen ledet av Milorg.
T/B Fix 1920-tallet (fotokopi: T.B: Jensen) | T/B Fix 1980-tallet (fotokopi: T.B: Jensen) | Fix ankommer Bredalsholmen (foto: B. Nesdal) |
T/B Fix er, sammen med slepebåten Oscarsborg, de eneste gjenværende fartøyene fra Slepebåtaksjonen, eller Operation Polar Bear 6east som aksjonen egentlig het. Da tyskerne begynte å miste grepet på det okkuperte Europa mot slutten av andre verdenskrig, ble det satt i verk tiltak fra de allierte for å hindre store ødeleggelser ved tysk kapitulasjon. Ved kapitulasjonen i Normandie hadde tyskerne brukt slepebåtene til å trekke større skip ut i havneinnløpet, hvor både skip og slepebåt ble senket. På denne måten blokkerte tyskerne havna, og skapte vansker for de allierte. For å hindre noe liknende i Fredrikstad, ble 12 av byens slepebåter kidnappet i ly av mørket den 8 februar 1945. Under stor dramatikk forlot båtene havna og seilte over grensa til Sverige. På tross av flere observasjoner ble ikke forsvinningsnummeret oppfattet før dagen etter. Aksjonen var iverksatt fra London, ledet av Milorg, og kom til å bli en av de mest vellykkede aksjonene i det okkuperte Norge. Inge Stensland, som den gang ledet aksjonen i regi av Forsvarets Overkomando i London, er i dag sammen med Riksantikvaren den viktigste bidragsyteren for å få fartøyet i standsatt.
Fra restaureringen av forskipet. Foto, BDF. | Skorstein og slepekrok ferdig malt, Foto: BDF. | Båten overleveres eierne i november 2012. |
Båten ble overlevert til eierne, Stiftelsen Slepebåten FIX, og fraktet tilbake til Fredrikstad. I hjemmehavnen vil de avsluttende arbeider på motor, innredning og tredekk bli gjort.