Brandbu ble bygget i 1907 ved Drammen Jernstøberi og mek. verksted. Etter mange år i fraktfart på Randsfjorden ble skipet lagt i opplag i 1946. To år senere sank fartøyet og ble liggende delvis under vann frem til Roar Sundt kjøpte det i 1979. Sundt restaurerte og vedlikeholdt skipet i lang tid, han rekonstruerte styrehus og rigg utfra eldre fotografier og restene som stod igjen ombord. Motoren ble startet jevnlig i flere år. Lekkasjer ble tettet og overflatebehandling ble utførte både utvendig og innvendig. For å sikre forstatt drift av veteranskiften, overtok Randfjordmuseene Brandbu i 2013.
Bredalsholmen ble involvert da Riksantikvaren ønsket en tilstandsvurdering i 2013. I 2015 laget Bredalsholmen en ny maskincasing, og startet arbeidet med å montere nye bunnstokker og hudplater. Utskiftingen av bunnstokker er gjort ferdig. Fremover vil arbeidet i hovedsak fortsatt konsentrere seg om skroget. I februar 2017 ble det skiftet ut hudplater, dette arbeidet forsetter ut 2017. Arbeidet foregår i Røykenvika ved Randsfjorden, der Brandbu ligger.
Det er knapt gjort endringer eller noen form for moderne reparasjoner med sveising på skroget etter at skipet ble bygget. Verneverdien er følgelig svært høy, og de nye hudplatene klinkes på plass på same måtte som det ble gjort i 1907.
M/S Brandbu i 2013 | Ny maskincasing | Montering av nye hudplater 2016 |
Nye og eldre hudplater | Før montering av hudplater 2016 | Montering av hudplater 2015 |
M/S Brandbu 1979. Foto Roar Sundt | M/S Brandbu 2002. Foto Knut Erik Hagen |