Bredalsholmen har tidligere utført arbeid og reparasjoner på Børøysund. Fartøyets originale, kullfyrte dampmaskin brukes fremdeles. Børøysund ble bygget i 1908 ved Trondhjems mek. Værksted med klinket stålskrog og tredekk.
Fartøyets første eiere, Trondhjems Lægtercompagni, kalte skipet for Odin og brukte det som passasjerbåt i lokalrutefart i Trøndelag, og som slepebåt. Under første verdenskrig ble Odin rekvirert av marinen og brukt som vaktfartøy ved innseilingen til Trondheimsfjorden. I 1923 ble skipet kjøpt av Hjelma og Herdla Dampskibsselskab og omdøpt til Skjergar. Skjergar gikk i rute mellom Øygarden og Bergen, før skipet ble solgt videre til Vesteraalens Dampskibsselskab i 1925. Omdøpt til Børøysund seilte skipet i lokalrutefart i Lofoten og Vesterålen frem til 1960. Hadsel Yrkesskole på Melbu kjøpte skipet det året, og brukte det i undervisningssammenheng. Fartøyet ble omdøpt til Hyma. Fra 1965 lå skipet stort sett i opplag, inntil Norsk Veteranskibsklub i Oslo kjøpte det. Eierne har igjen kalt skipet for Børøysund. I 1989 ble det vernet av Riksantikvaren. Skipet har vært ombygget flere ganger, men Norsk Veteranskibsklub har nå restaurert skipet til slik det så ut etter en ombygging i 1935.
I 2002 hadde vi Børøysund i dokka fra oktober til november. Den 13. oktober ankom dampskipet Bredalsholmen for å få gjennomført mindre reperasjoner. I påvente av dokking ble ble gang- og arbeidsområder tildekket og utstyr tilrigget. Vi utførte tykkelsesmålinger og gjennomførte inspeksjoner. Skipet gikk inn i dokka 21. oktober og ble der til 8. november. Børøysund forlot Bredalsholmen 16. november.
Platetykkelsen i Lasteromsskottene forut i lasterommet ved spant 36 og kjellerskottet akter i lastrommet ved spant 26 ble målt. Ankerkjettingen ble også inspisert. Alle disse målingene viste tall som ble sett på som tilfredstillende av skipskontrollen.
I tillegg til de nevnte målingene skulle også tilstanden til akterpeaken undersøkes. Akterpeaken på Børøysund er en ferskvannstank for kjelen. Den var tidligere sementvasket, men sementen var nå forvitrert og restenen lå samlet i bunnen av tanken. Det nå ubeskyttede stålet hadde tydelig overflaterust i skrog og skott. Platetykkelsen på tanktoppen viste likevel fine verdier. Videre ble tanken sandblåst og sprøytet med maling. Gjentatt sementslemming ble overveid, men ble funnet for lite holdbart - da hudplatene utgjør sidene i tanken ble hensynet til holdbarhet vurdert som vesentlig.
Sugerøret i hylseskottet i rørforbindelsen mellom tank og kjele ble skiftet, det ble også satt inn nye pinnebolter i skottet. Overbordventil ble reparert og lasteriggen ble utebedret.
Etter dokksetting gikk hovedarbeidet ut på å skifte plater. Mellom spant 18 og 29 ble ei hudplate skiftet, det ble også utført mindre reperasjoner på deler av plater under lysventilene ved spant 22-23, 24-25 og 27-28.
I 2017 utfører vi en reperasjon på kjelen til Børøysund. Vi vil reparere skadede partier på fyrgangene. Vi vil slipe rene, fylle på med sveis og slipe plant (bøtre) tæringer i kjelskall og ildskall. Vi vil også ta for oss skummerør med skummetallerken, sirkulasjonsrør og bunnblåserør.
Børøysund på Bredalsholmen.
Les mer om Børøysund på hjemmesiden til Norsk Veteranskibsklub