Bredalsholmen samarbeider med Fagskolen i Vestfold og Telemark med å tilrettelegge videreutdanning for utøvende håndverkere innenfor mekaniske fag og platarbeid.
Utviklingen av metallurgi og teknologi for metallbearbeiding skjøt fart i annen halvdel av 1800-tallet. Dette var en viktig forutsetning for den andre industrielle revolusjon og utviklingen av industri, skipsfart og infrastruktur det påfølgende hundreåret. Mange av de tidlige konstruksjonene vurderes nå som verneverdige og mange er fredede. Etter hvert som materialer og produksjonsteknikk ble videreutviklet, er kunnskapen om tidligere teknikk og håndverk i ferd med å bli glemt. Utdanningens hovedmål er å opprettholde kompetanse om produksjons- og håndverksteknikker som er viktige for å ivareta og vedlikeholde vernede konstruksjoner. Fagområdet spenner vidt, og består av temaer som vernefilosofi, regelverk, undersøkelser, tilstandskontroll, nedbrytningsmekanismer, materialkunnskap og materialbruk, HMS, reparasjonsmetoder og –teknikker.

Utdanningen skal utvikle kompetanse innen praktisk rehabilitering av mekaniske konstruksjoner som er bygget med materialer, teknikker og metoder som normalt ikke inngår i kjente utdanningstilbud. Ved arbeid på konstruksjoner som er fredet eller har annet formelt vern, stilles det antikvariske krav til gjennomføring av prosjektet. Utdanningen skal bidra til spesialfaglig kompetanse og gi økt faglig trygghet som kommer ansvarlig eier til gode. Dette gir grunnlag for god dialog med kolleger, eiere, materialleverandører og antikvariske myndigheter. Utdanning skal øke bevisstheten om krav til helse, miljø og sikkerhet.
Mer om studiet kan du lese her.
Ved Bredalsholmen er det ansatt fagfolk og håndverkere med ekspertise på ulike felt. Vi tilbyr håndverkstjenester innen antikvarisk stålhåndverk - platearbeid, klinking, maskinoverhaling, tilstandsvurdering, dokumentasjon og rådgivning. Vi håndterer alt av stålkonstruksjoner: stålskip, broer og brygger, m.m.

Platearbeiderfaget er mangfoldig. Svært mange arbeidsoperasjoner er knyttet til istandsettingen av klinkbygde skip. Ved utskiftning av en hudplate skal naglene i den gamle platen brennes ut, deretter skal denne maltakes. I den nye platen skal alle hull kjørnes, lokkes og forsenkes. Deretter må platen ofte valses før den monteres på skroget. Platen blir montert ved bolter i annet hvert naglehull, deretter blir hullene brotsjet opp før klinkingen kan begynne. Etter klinking skal det dikkes, med en luftdreven meisel sørges det for at alle forbindelser er vanntette.

Fartøyvernsenteret på Bredalsholmen utfører reparasjon- og vedlikeholdsarbeid både på dampmaskineri og dielselmotorer for fartøy. Senterets maskinarbeidere istandsetter og overhaler alle komponenter i et dampmaskinanlegg, så som maskin, kondensatorer, pumper, kjeler m.m.

Rørlegging knyttet til sanitær, sentraloppvarming, maskin, og lensesystemer utføres ved senteret. Ved bøying og sammenføying av rør tas det i bruk tradisjonelle teknikker som var vanlige for rørleggerfaget til ut på 1960-tallet. Her er det f.eks snakk om slik som slaglodding, varmebøying av stålrør m.m.

Godt vedlikehold er en forutsetning for å kunne ta vare på vår eldre jern- og stålskipsflåte. Regelmessig overflatebehandling av skipet er den eneste måten å bekjempe rustdannelser. Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter har erfaring i både sandblåsing og maling klinkbygde stålskip. Videre utføres alt av vedlikehold på master og rigg, samt annet skipsutstyr som vinsjer, fortøynings-, og manøvreringsutstyr m.m.

Av trearbeid utfører Bredalsholmen leggging av tradisjonelt skipsdekk. Helt frem til etterkrigstida var det vanlig å legg skipsdekk av tre også på stålskipene. For å holde dekket tett må man drive eller kalfatre. Dette foregår ved at man slår hampetrev ned i natene mellom dekksplanken. Her blir drevet liggende som en kile mellom plankene slik at alt blir tett. Etter kalfatringen blir natene beket ved at oppvarmet bek fylles i natene. Dette gjøres både for å holde drevet på plass og for å forsegle natene.
Fartøyvernsenteret i Kristiansand utfører arbeid knyttet til istandsetting av dampkjeler etter antikvariske prinsipper. Vi praktiserer tradisjonelle håndverksteknikker som for eksempel valsing av stag- og røykrør.
![]() |
| Dikking av platekant på Skoleskipet Sørlandet |
Bredalsholmen dokk og fartøyvernsenter er etablert for å sikre at kunnskaper og ferdigheter knyttet til restaurering av jern- og stålskip blir tatt vare på. Gamle skip kan ikke overleve i original utførelse uten gamle håndverk. Bredalsholmen holder liv i den praktiske kunnskapen som er nødvendig for restaurering av jern- og stålskip, og yter tjenester til eiere av vernede skip. Klinking som metode for å sammenføye stålkonstruksjoner forsvant etter hvert som sveiseteknologien vant frem - i perioden 1930-60. Klinkefaget og arbeidsmetoden omkring dette var nesten dødd ut, men har fått sin renessanse på Bredalsholmen. I dag er dette den fremherskende arbeidsmetoden på stålskipene.
![]() |
![]() |
![]() |
||
| Elektrisk varming av nagle | Klinking | Mothold ved klinking |