Jøsenfjords kjølsko var i stor grad rustet bort i bunnen. Istandsettingen ble gjort ved å sveise inn flattjern i bunnen, men ett parti var i så dårlig stand at også sidene av kjølskoen måtte skiftes. Det betød at vi måtte til og klinke fire nagler gjennom både kjølen og kjølskoen rundt.
Naglene som skulle til for dette var nødvendigvis svært lange. Vi bestemte oss dermed for å gjennomføre en test før vi gjorde jobben på fartøyet.
Naglene var koniske, og formen skulle være litt brattere på naglens hode enn i forsenkningen i platen – vi henviser her til BDFs rapport Utskifting av hudplate (versjon 2, 2020, s. 21). En nagle til testen ble laget til og linsehodet dreid til i dreiebenk.
En «kloss» på kjølens størrelse ble satt på plass i platehallen vår. Naglen ble ført gjennom hullet i «klossen», og varmet med bend fra begge sider, før den ble klinket. Grunnen til at det ikke ble benyttet vanlig naglevarmer eller esse, var todelt:
- Naglene var svært lange i forhold til diameteren. Hvis naglene skulle varmes i naglevarmer/esse ville vi risikere brudd.
- Naglehullene som naglene skulle føres gjennom var bortimot samme størrelse som naglene. Dvs. naglene satt tettere i hullene i kjølen enn naglene i for eksempel skipshuden. Det ville derfor ikke vært mulig å føre naglene gjennom naglehullene hvis de allerede var ferdig varmet.
Forsøket viste seg vellykket, og vi kunne deretter forberede klinkingen på selve kjølen.
På kjølen ble først den ene siden av kjølskoen sveist på. Fra motsatt side, gjennom de gamle naglehullene i kjølen, ble det boret gjennom det nye kjølskostålet. På den måten ville hullet passe nøyaktig. Det ble brotsjet med større og større brotsjer til den riktige størrelsen ble oppnådd. Prosessen ble deretter gjentatt på motsatt side, altså på kjølskoen på motsatt side av kjølen.
Hullene ble deretter forsenket og klinket som per testen.
Kjølen ved spant 22 før utbedringer, og stål i kjølsko fjernet for utskiftning.
Til venstre: Mål på testkloss, som representerte kjølen, og nagle. Til høyre: Testnaglen varmes.
Til venstre: Testnaglen klinkes. Til høyre: Testklinkingen var vellykket.
Til venstre: Testnaglen fra motsatt side. Til høyre: Hull ble boret gjennom gamle naglehull og gjennom stålet i kjølskoen, først på babord og deretter på styrbord side.
Det ble benyttet større og større brotsjer inntil den riktige størrelsen på naglehullet ble oppnådd.
Til venstre: Det måtte brotsjes for hånd i siste omgang. Til høyre: Forsenking.
Naglene ble merket til å passe til hvert sitt naglehull.
Til venstre: Varming av nagle. Til høyre: Klinking.
Nagler etter klinking.
For rapport i pdf om kjølutbedring på Jøsenfjord, se under Håndverksrapporter.


