Rattet var plassert på akterdekket, bak skorsteinen. I 1924 ble det flyttet til et lite styrehus lenger fremme.
Først var det en to-sylindra høytrykks-dampmaskin, før denne ble erstattet av en to-sylindra høy- og lavtrykksmaskin på 49,5 hk. Kjelen var av skotsk type og ble fyrt med kull eller ved. Maksimalt damptrykk: 5,62 kg/cm2.
Båte hadde passasjersertifikat for 135 personer og et mannskap på fem personer - fører, to matroser, maskinist og fyrbøter. Redningsutstyret var en båt for seks personer, tre livbøyer, 130 livbelter og fem andre flyteredskaper.
Skulle du ta hele turen fra Osen til Nes, måtte du punge ut 1,- for 1.-plass og 50 øre for 2.-plass. Du måtte tilbringe to timer ombord for å komme deg hele veien frem. Farkosten veide 16,45 nettotonn, var 62 fot lang, 13,5 fot bred og 7 fot dyp. Den første maskinen hadde en ytelse på 15 hk.
Foreningen Suldalsdampen overtok båten i 1979. Da ble vegen langs Suldalsvegen åpnet og ferge- og båttrafikken langs Suldalsvatnet ble lagt ned. De senere årene har båten gått i sommertrafikk for turister og på bestillingsturer.
Vi utarbeider i disse dager en Historisk - Teknisk dokumentasjonsrapport på D/S Suldal

Pågående prosjekter:
Fredningsdokumentasjon:
Gamle Salten dokumentasjon, grunnlag til fredningssak
Skånevik fredningsdokumentasjon
Fartøyylista: Riksantikvarens liste over vernede og frede fartøy
Bygging_av_luftehette_for_skip.pdf (2mb)
Jogling_i_rennesteinen_på_MS_Jøsenfjord.pdf
Stål_i_dekkshus_for_billett-postkontor_MS_Jøsenfjord.pdf
Utskifting av hudplate: Ferdigrapport_pdf.pdf
Utvikling_av_håndverksteknikker_knyttet_til_klinking_av_stålskip.pdf
European Maritime Heritage (EMH) sine retningslinjer for konservering og restauering av skip (The Barcelona Charter (2003)) krever at en hver restaurering innledes med og ledsages av en historisk undersøkelse av skipet. Alle fartøy endres over tid, og derfor må denne dokumentasjonen inneholde både opplysninger om fartøyets opprinnelige konstruksjon og endringer foretatt på skrog, arrangement, rigg, innredninger osv. Dette historiske dokumentasjonsmaterialet skal ligge til grunn for tilbakeføring til en valgt periode i skipets historie. Videre skal det gi grunnlag for alle avgjørelser som må foretas under restaureringen, og hindre at det utføres restaurering på grunnlag av antakelser og rene gjetninger. Grunnlaget for den historisk-tekniske dokumentasjonen skaffes til veie både ved å samle inn skriftelig og muntilig historisk kildemateriale, og ved å kartlegge fartøyets eksisterende konstruksjon som kan belyse dets teknsike historie og tilstand.
Teknisk-historiske rapporter:
MK_Erkna_teknisk_historie_.pdf
Forlandet, Teknisk-historisk dokumentasjonsrapport
Suldal, Teknisk-historisk dokumentasjonsrapport
TB Jan, Teknisk-historisk dokumentasjonsrapport
Axel, Teknisk-historisk Dokumentasjonsrapport
Gamle_Salten_dokumentasjon_av_innredning.pdf
Fredrikshald_1_teknisk_historie.pdf (6mb)
Kysten_teknisk-historisk_dokumentasjon.pdf
Sørlandet innredningen i akterskipet
TB_Fix_Historisk_teknisk_redegjoerelse.pdf (2mb)
I følge The Barcelona Charter art.12 skal det i alt restaureringsarbeid "utarbeides en presis dokumentasjon i form av en kritisk og analytisk rapport, illustrert med tegninger og/eller foto og andre passende medier. Hvert skritt i arbeidet med demontering, bearbeiding, remontering og tilføyelser av nye deler (...) skal inkluderes." En slik domumentasjon er nødvendig for å sikre kunnskap om fartøyet før man gjør inngrep, og for å kunne være i stand til å bygge fartøyet opp igjen slik det var før demonteringen. Videre skal denne dokumentasjonen vise hva som er gjort med fartøyet, og begrunne de valg man har gjort. Dokumentasjon er også viktig for i framtida å kunne fastslå hva som er originalt materiale og hva som er tilført på et senere tidspunkt. BDF foretar slik dokumentasjon på alle fartøyprosjekter ved senteret, men kan også tilby denne tjensten for istandsettingsprosjekter som foregår ved andre verft.
Gamle Oksøy, istandsetting 2013
Restaureringen av D/S Hindholmen. (5mb)
Restaureringen av SDS Hansteen. (5mb)
Undersøkelser av fartøyets tekniske tilstand og reperasjonsbehov.
Bredalsholmen Dokk og fartøyvernsenter har lang erfaring i tilstandsvurdering av jern- og stålbygde fartøy. Vi har god innsikt i hvordan slike fartøy er bygd opp, og er kjent med hvor skader, feil og malgler oppstår. En befaring eller tilstandsvurdering kan ha forskjellige motiv. Det kan gjøres med tanke på istandsetting, i forbindelse med kjøp og salg, eller i forbindelse med andre vernealternativ som å sette fartøyet på land o.l. En fullstendig tilstandsvurdering krever at skipet står på land og at skroget blir sandblåst, men mye er også mulig å avdekke ved befaring mens skipet ennå ligger på vann. Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter utfører alle typer befaringsoppdrag og tilstandsvurderinger av større eller mindre art.
Brandbu,_tilstandsundersoekelse_.pdf (2mb)
Kysten tilstandskontroll etter ultralyd
Mjøsfærgen rapport ultralyd, skrog, ror, propell
Setaco ex Parat, skrogundersøkelse
Statsraad Lehmkuhl tilstandskontroll
Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter ufører dokumentasjonstjenester i forbindelse med istandsetting av fartøyene som restaureres ved senteret. I tillegg kan senteret også kontaktes for tilstandsvurdering og dokumentasjon i forbindelse med andre fartøyprosjekt. Nedenfor følger en oversikt for de dokumentasjons- og rådgivingtjenester vi kan tilby.
European Maritime Heritage (EMH) sine retningslinjer for konservering og restauering av skip (The Barcelona Charter (2003)) krever at en hver restaurering innledes med og ledsages av en historisk undersøkelse av skipet. Alle fartøy endres over tid, og derfor må denne dokumentasjonen inneholde både opplysninger om fartøyets opprinnelige konstruksjon og endringer foretatt på skrog, arrangement, rigg, innredninger osv. Dette historiske dokumentasjonsmaterialet skal ligge til grunn for tilbakeføring til en valgt periode i skipets historie. Videre skal det gi grunnlag for alle avgjørelser som må foretas under restaureringen, og hindre at det utføres restaurering på grunnlag av antakelser og rene gjetninger. Grunnlaget for den historisk-tekniske dokumentasjonen skaffes til veie både ved å samle inn skriftelig og muntilig historisk kildemateriale, og ved å kartlegge fartøyets eksisterende konstruksjon som kan belyse dets teknsike historie og tilstand.
I følge The Barcelona Charter art.12 skal det i alt restaureringsarbeid "utarbeides en presis dokumentasjon i form av en kritisk og analytisk rapport, illustrert med tegninger og/eller foto og andre passende medier. Hvert skritt i arbeidet med demontering, bearbeiding, remontering og tilføyelser av nye deler (...) skal inkluderes." En slik domumentasjon er nødvendig for å sikre kunnskap om fartøyet før man gjør inngrep, og for å kunne være i stand til å bygge fartøyet opp igjen slik det var før demonteringen. Videre skal denne dokumentasjonen vise hva som er gjort med fartøyet, og begrunne de valg man har gjort. Dokumentasjon er også viktig for i framtida å kunne fastslå hva som er originalt materiale og hva som er tilført på et senere tidspunkt. BDF foretar slik dokumentasjon på alle fartøyprosjekter ved senteret, men kan også tilby denne tjensten for istandsettingsprosjekter som foregår ved andre verft.
Bredalsholmen Dokk og fartøyvernsenter har lang erfaring i tilstandsvurdering av jern- og stålbygde fartøy. Vi har god innsikt i hvordan slike fartøy er bygd opp, og er kjent med hvor skader, feil og malgler oppstår. En befaring eller tilstandsvurdering kan ha forskjellige motiv. Det kan gjøres med tanke på istandsetting, i forbindelse med kjøp og salg, eller i forbindelse med andre vernealternativ som å sette fartøyet på land o.l. En fullstendig tilstandsvurdering krever at skipet står på land og at skroget blir sandblåst, men mye er også mulig å avdekke ved befaring mens skipet ennå ligger på vann. Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter utfører alle typer befaringsoppdrag og tilstandsvurderinger av større eller mindre art.
Både fartøyeiere og andre verft som utfører istansettinger av jern- og stålfartøy skal kunne søke rådgivningstjenester ved fartøyvernsenteret. Vi kan f.eks foreta vernevurderinger, utarbeide planer for istandsettinger, og gi mer generelle tekniske og kulturvernfaglige råd. Vi bistår dessuten med å fremskaffe historisk tegningsmateriale og annet nødvendig for riktig antikvarisk istandsetting.
BDF har de siste årene opparbeidet seg erfaring med ulike type kulturhistorisk dokumentasjon av tekniske og industrielle kulturminner. Dokumentasjon av industriminner eller industrianlegg innbefatter registrering og oppmåling av byggningsmasse og produksjonsutstyr. Dessuten vil det ofte være vel så intressant og relevant å redegjøre for produksjontekniske og sosialhistoriske aspekter ved slike byggninger og installasjoner. Slik sett nærmer industridokumentsjonen seg bedrifthistorien ved at man tar i bruk typiske historiefaglige metoder som kildestudier og intervjuer av personer som arbeidet ved virksomheten. Også ved istandsettinger av tekniske og industrielle anlegg vil fartøyvernsenteret kunne bistå med dokumentasjon av restaureringsarbeidene.
<iframe src="https://www.360cities.net/embed_iframe/panorama-pelle" width="425" height="315" frameborder="0" bgcolor="#000000" target="_blank" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen></iframe><br/><a title="Panorama photos of Panorama Pelle on 360cities.net" href="https://www.360cities.net/image/panorama-pelle">Panorama Pelle</a>
Vi vil snart gå i gang med arbeidet på skroget til S/S Statsraad Lehmkuhl. Den 100 år gamle damen vil få tiltrengt stell av oss de neste årene.