Tidligere prosjekter
DS Børøysund har i august ankommet Bredalsholmen!
I juni har vi fått et nytt fartøy inn i dokken på Bredalsholmen!
MF Folgefonn ble tauet inn i samme anledning som DS Hestmanden ble tauet ut.
Read more: Inn- og utdokking av MF Folgefonn og DS Hestmanden

Taubåten Ørnen var det første avsluttede restaureringsprosjektet på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter.
Ørnen ble bygget ved Ørens mek. Verksted i Trondheim i 1902 som lystbåt for konsul Ivar Huitfeldt. Båten ble utstyrt med en ca. 80 HK compund dampmaskin. I 1905 ble båten kjøpt av Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening og satt til tømmersleping på strekningen Skien-Løveid. For en tid hadde Ørnen også passasjersertifikat for 30 personer. I 1951 ble båten ombygget med ny dieselmaskin, og fra 1966 byttet Ørnen deretter eiere flere ganger.
I 1998 ble Ørnen brakt til Bredalsholmen for restaurering av stålskroget. Det ble i tillegg lagt nytt tredekk, med hjelp fra Hardanger Fartøyvernsenter. Riksantikvaren finansierte utgiftene til båten, som stod ferdig i 2000.
Hvaler er en tidligere rutebåt, bygget i 1892 på Fredrikstad mek. Verksted. Opprinnelig var båten utstyrt med en dampmaskin, men etter andre verdenskrig fikk den dieselmotor. Båten startet i rute mellom Hvaler og Fredrikstad, og fortsatte i 1893 med trafikk til Strømstad. Fastlandsveien til Hvaler åpnet i 1971 og driften av rutebåten ble vanskelig.
På grunn av mye is i sjøen på vinteren 1978-79 ble den nedslitte båten lagt i opplag på dette tidspunktet. I årene som fulgte ble Hvaler stort sett liggende lagt opp, uten at ulike eiere hadde midler til å få satt fartøyet i stand. Stiftelsen D/S Hvaler kjøpte båten i 1993, og i 2001 ga Riksantikvaren fartøyet status som verneverdig skip. Bredalsholmen har siden vært involvert i restaureringsarbeidet over flere år.
Gjennom sin lange historie er Hvaler blitt pusset opp og endret flere ganger og eiernes mål er nå at Hvaler skal se ut som i 1948. Dette året var dampmaskinen blitt erstattet av dieselmotoren, og det ble laget en ny innredning om bord.
Bredalsholmen foretar arbeid på M/S Brandbu.
Fartøyet eies av Randsfjordmuseene og ligger ved Randsfjorden. Tidligere har Bredalsholmen laget ny maskincasing til Brandbu, og bunnstokker og hudplater er blitt skiftet ut. Utskifting av hudplater fortsetter nå i 2017. Flere reparasjons- og fornyingsjobber jobber skal utføres om bord.
Det skal lages fotodokumentasjon av fartøyet Pan Trader, tidligere Skagen.
Read more: Fotodokumentasjon av Pan Trader, tidligere Skagen
Hindholmen er et større fiskefartøy som ble bygget ved Kristiansands Mekaniske Verksted i 1916. I Ålesundstraktene ble Hindholmen sammen med flere andre fiskefartøyer fra KMV kjent som en kristiansander. Kjennemerket for kristiansanderne var at de hadde smal hekk. Hindholmen ble brukt til fiske helt frem til 1979. Fisket foregikk både langs norskekysten, ved Grønland, Island, Færøyene, Shetland og til og med så langt sør som til kysten av Vest-Afrika.
Hindholmen ble ombygget flere ganger. I 1928 ble båten forlenget. Under andre verdenskrig ble fartøyet rekvirert av tyskerne til vakthold langs norskekysten. Hindholmen ble ombygget og utrustet med torpedo og kanon. En av de største ombyggingene fant sted i 1955, da båtens eldre dampmaskin ble skiftet ut med en dieselmotor, og styrehuset ble byttet. Etter at Hindholmen ble tatt ut av kommersiell drift tok en venneforening vare på fartøyet. I 1995 kom det pålegg fra Skipskontrollen om å skifte ut 3 hudplater. Påfølgende befaringer viste at Hindholmen hadde behov for omfattende vedlikeholds- og restuareringsarbeid. Fartøyet kom til Bredalsholmen, og arbeidet tok sikte på å tilbakeføre båten til slik den så ut i 1955. Arbeidet gikk imidlertid ikke kontinuerlig. Enkelte år ble ingenting gjort på grunn av manglende økonomiske midler, men i 2004 kunne båten endelig ferdigstilles. Deretter tok Hardanger Fartøyvernsenter seg av trearbeidet. Istandsettingen på Bredalsholmen tok 8 år og kostet 14, 8 millioner kroner.
| |
|
Sjølingstad Uldvarefabrik ved Mandal er som Bredalsholmen klassifisert som et teknisk industrielt kulturminne av Riksantikvaren. Noen av de teknisk industrielle kulturminnene har vært gjenstand for økt fokus de senere år, og Sjølingstad Uldvarefabrik er i så måte typisk for disse.
Read more: Bredalsholmen og teknisk industrielle kulturminner
