Fullriggeren Sørlandet ble bygget som skoleskip i 1927 ved Høivolds Mekaniske Verksted. I 1958 ble det satt inn en dieselmaskin om bord. Sørlandet er ikke blitt utsatt for like mange endringer som de andre norske skværriggerne Statsraad Lehmkuhl og Christian Radich.

I 2005-2007 ble det gjennomført et større restaureringsarbeid om bord, da ble skuta renovert fra topp til bunn.

Bredalsholmen fikk oppdrag med å lage teknisk-historisk dokumentasjon, da innredning i akterskipet skulle fornyes. Vi demonterte innredningen, sandblåste og klinket inn nye stålplater der det var behov. Utvendig skuteside ble også sandblåst. Flere plater, spant og dekk måtte utskiftes.

Teknisk-historisk dokumentajson: Sørlandets innredning i akterskipet

Foruten at vi også oppgraderte mye av sanitær- og røropplegg, hadde vi også oppdrag med å legge nye tredekk utvendig på bakk- og halvdekket. Andre underleverandører oppgraderte det elektriske anlegget og fornyet lugarinnredninger i akterskipet.

Les: Legge tredekk på stålfartøy

Samtidig ble hele den stående riggen demontert og overhalt. I 2012 var Sørlandet i dokk i Tyrkia for nye utbedringer. Det ble da sendt et klinkelag fra Bredalsholmen ned dit, for å bistå det tyrkiske verftet. En eksotisk opplevelse for de involverte.

Senere - i 2015 fikk vi oppdraget med å restaurere hele sanitærområdet under bakken. Det ble da demontert alt av toaletter, dusjer og røropplegg. Det ble oppgradert til bedre sanitærforhold med ny innredning. Samtidig ble det utført tjenester ved vanlig klassing og sertifisering.

  150401 Utdokking JHA 3.JPG

                                    Sørlandet taues ut av dokken på Bredalsholmen, 2015