Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


Fredrikshald 1 ble sjøsatt i 1890 som byggenummer 78 ved Nylands mekaniske verksted i Kristiania, og levert til rederiet Fredrikshalds Dampskibsselskab. En 2-cylindret compound dampmaskin fra Nyland mekaniske verksted ga det nybygde lasteskipet en fart på 7 knop.

Fredrikshald 1 ble satt inn i godsrute mellom Halden og Oslo, og fraktet blant annet cellulose for industrien i Halden. Det var med en slik last skipet sank ved Kjøløen 4. september 1912. Fartøyet hadde vært overlastet, men det ble raskt hevet og satt i fart igjen. I 1928 skiftet rederiet navn til Halden Dampskibsselskab, og fartøyet ble dermed omdøpt til Halden 1.

9.april 1940 havnet skipet i kryssilden mellom Blücher og Oscarsborg festning. Livbåten og skorsteinen ble truffet av småkalibret skyts, men kapteinen greide likevel å ta fartøyet tilbake til Drøbak.

   
Skutesidene sandblåses.   Fartøyet har igjen navnet Fredrikshald.   Dekk før restaurering.

I 1957 ble skipet solgt til Pål Bjørnes i Sund kommune ved Bergen. Det ble da ombygd til motorskip, og skiftet navn til Sundbuen. I 1961 overtok Odd S Skimmeland fra Haugesund den gamle traveren som da ble satt inn i godsrute mellom Stavanger og Bergen under navnet Solvang III.

Ved lossing i Stavanger havn i 1975 kom et hiv med stålrør for langt ut, og stykkgodlasten i lasterommet forskjøv seg. Skroget krenget og tok inn vann. Besetningen på tre rakk å gå tørrskodd i land før båten kantret og sank. Fartøyet ble senere hevet, og solgt til forsikringsselskapet John Torkelsen i Haugesund. I perioden 1976-2006 hadde båten navnet Jotor.

I 2006 ble skipet solgt til sjømannsforeningen i Halden som hadde et ønske om å restaurere det. Fartøyet fikk da igjen sitt opprinnelige navn, Fredrikshald 1.

Istandsettingsarbeidene.

September 2011 ankom fartøyet Bredalsholmen. Etter kort tid ble det dokksatt, og klargjort for sandblåsing og tilstandskontrollarbeider. Frem til mars 2012 ble disse arbeidene utført, og kalkyler for en
totalrestaurering utarbeidet. Det ble her konkludert med at store deler av skrogkonstruksjonen på babord side og i hekken må skiftes ut. I tillegg må både båtdekk og hoveddekk samt innredninger akterskipet fornyes. Alt stålarbeid vil bli utført etter eldre håndverksmetoder, hvor konstruksjonsdelene blir sammenføyd med varmekinking.

Høsten 2012 kom skrogarbeidene i gang, forskipet og lasteområdet ble prioritert. Per 1. mars 2013 er det fornyet stål i så å si samtlige spant på babord side fremfor spant 18, fem hudplater er demontert og i ferd med å fornyes. Flere dekksbjelker er reparert, og fremre lasteromskott istandsatt med omfattende stålutskiftninger. Våren 2013 ferdigstilles lasteområdet, før man tar fatt på de omfattende arbeidene i maskinområdet og akterskipet. 

I 2015 ble lugarområdet demontert Det ble avdekket store rustskader i skuteskiden og på spant og kneplater. Hudplater og kneplater ble skiftet, samt ett spant. Flere spant ble reparert.


Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5