Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


28 29 30. mars 2017 051
Statsraad Lehmkuhl ble bygget i Bremerhaven-Geestmünde i 1914, som skoleskip for den tyske handelsflåten - da under navnet Grossherzog Friedrich August. Etter første verdenskrig tok britene skipet som krigsbytte.
 
Kristofer Lehmkuhl, tidligere arbeidsminister og daværende direktør i Det Bergenske Dampskibsselskap oppfordret Norges Rederiforbund til å kjøpe skipet for 300 000,- i 1923. Skipet ble så omdøpt til Statsraad Lehmkuhl. Bergens Skoleskib drev skipet til og med 1966, bare avbrutt av andre verdenskrig. Da var skipet beslaglagt av tyskerne og var under krigen omdøpt til Westwärts.
 
I 1966 maktet ikke Bergens Skoleskib lenger å drifte skipet. Da skipet stod i fare for å bli solgt til utlandet tok den bergenske skipsrederen Hilmar Reksten fatt i situasjonen og kjøpte skipet. Statsraad Lehmkuhl fikk dermed fortsatt ligge til kai i Bergen.
Etter at Reksten fikk også fikk problemer med å drifte skipet, så havnet det i opplag fra 1973 til 1978. Da overførte rederen skipet til en privat stiftelse: Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl. Det er denne stiftelsen som drifter skipet fortsatt. Etter rehabiliteringer fra 1994-2005 har elevkapasiteten blitt redusert fra 200 til 150. 
 
Dette er det første oppdraget Bredalsholmen har på Statsraad Lehmkuhl.
 
Bredalsholmen har ikke hatt noen oppdrag på Statsraad Lehmkuhl tidligere. Vi utførte en tilstandsrapport og laget forslag til utbedringer. Vi skal nå utføre stålarbeid i antikvarisk utførelse. Det skal for eksempel i størst grad klinkes inn nytt stål - der det tidligere kan ha blitt brukt sveising som løsning.
 
Skipet er 100 år gammelt, og som de fleste 100-åringer så trengs det noe vedlikehold. På Statsraad Lehmkuhl er som de fleste eldre skuter - godt vedlikeholdt der det er enkelt å komme til, men noe mindre vedlikeholdt på områder som er vanskelig tilgjengelig.
 
Nå er det et mål at hele skroget skal i løpet av de neste ti årene gå igjennom de nødvendige tiltak som trengs for å få skroget i tipp-topp stand. Vi har derfor utarbeidet en plan år for år. På bakgrunn av dette startet vi opp med stålarbeid vinteren 2017. Dåfjorden slipp fornyet rennesteinsplater på hoveddekket forut, Bredalsholmen Dekk og Fartøyvernsenter stod for rådgivning, planleggig og oppfølging av arbeidet. 
 
Vintereren 2018 vil et arbeidslag fra Bredalsholmen, sammen med Dåfjorden og det verftet som har dokkingen - gjøre ferdig så mye de rekker i forskipet, før den skal ut på oppdrag igjen. Deretter er planen de neste årene via nye tilstandskontroller å bevege seg videre i skipet til alt er overhalt. Det er i perioden desember til april at skipet kan gå i dokk, der demonteres innredning og det gjøres mest mulig stål- og vedlikeholdsarbeid, før alt monteres på plass igjen. BDF vil få ansvaret for planlegging og utførelse av dette arbeidet fremover.
 

Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5