Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


DSC 0358Rattet var plassert på akterdekket, bak skorsteinen. I 1924 ble det flyttet til et lite styrehus lenger fremme.

Først var det en to-sylindra høytrykks-dampmaskin, før denne ble erstattet av en to-sylindra høy- og lavtrykksmaskin på 49,5 hk. Kjelen var av skotsk type og ble fyrt med kull eller ved. Maksimalt damptrykk: 5,62 kg/cm2.

Båte hadde passasjersertifikat for 135 personer og et mannskap på fem personer - fører, to matroser, maskinist og fyrbøter. Redningsutstyret var en båt for seks personer, tre livbøyer, 130 livbelter og fem andre flyteredskaper.

Skulle du ta hele turen fra Osen til Nes, måtte du punge ut 1,- for 1.-plass og 50 øre for 2.-plass. Du måtte tilbringe to timer ombord for å komme deg hele veien frem. Farkosten veide 16,45 nettotonn, var 62 fot lang, 13,5 fot bred og 7 fot dyp. Den første maskinen hadde en ytelse på 15 hk.

Foreningen Suldalsdampen overtok båten i 1979. Da ble vegen langs Suldalsvegen åpnet og ferge- og båttrafikken langs Suldalsvatnet ble lagt ned. De senere årene har båten gått i sommertrafikk for turister og på bestillingsturer. 

Vi utarbeider i disse dager en Historisk - Teknisk dokumentasjonsrapport på D/S Suldal

 


Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5