Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


Seildampskipet Hansteen ble bygget i 1866 ved Nylands mek. Verksted. Hansteen var Norges første havforskningsskip. Hansteen fikk i oppdrag å markere grenselinjen til sjøs mellom Norge og Russland i 1869. I 1872 ble Hansteen tatt ut av tjenest og brukt som kongeskip for Oscar II, i sammenheng med tusenårsfeiringen for samlingen av Norge. I 1898 ble Hansteen solgt til Innherred Forenede Dampskibsselskab i Steinkjær og ombygget til brønnbåt. Frem til 1950 ble Hansteen brukt som lokalrutebåt, først på Trondheimsfjorden, og siden på Helgelandskysten under navnet Haarek. I 1915 fikk båten stormdekk og nytt overbygg. Haarek skiftet navn til Ivar Elias og ble brukt som losjiskip i Florø for fiskere i årene 1950-1962. Overbygget og rigg ble fjernet, og en brakke ble bygget på stormdekket. I årene 1962-1978 ble Hansteen fortsatt brukt som losjiskip, denne gangen for Blå Kors i Akerselven i Oslo, med 57 sengeplasser fordelt på to dekk.

I 1978 ble skipet berget før det etter planen skulle blitt senket. Hansteen ble restaurert i perioden 1979-94. Fartøyet ble tilbakeført til havforskningsskip slik det var etter 1872. Stiftelsen Hansteen tok over fartøyet. Det ble deretter brukt til charterturer.

2003.12.01 23SVS 2003.12.01 31SVS

Hansteen på Bredalsholmen 2003

Hansteen taues ut  av dokken

Nye behov for utbedringer dukket opp mot slutten av 1990-tallet, kort tid etter at Hansteen var satt i drift igjen. Skroget var i dårlig forfatning og tilfredsstilte ikke skipskontrollens krav. Meninger var delte om skipet skulle settes på land og brukes som museum, eller om det fortsatt skulle holdes i drift. Det siste alternativet ble valgt. Fartøyet gjennomgikk derfor omfattende reparasjoner med stålutskifting i hud og spant ved Bredalsholmen i 2002-2003. De hele platene som måtte skiftes ble klinket slik det var gjort opprinnelig. Der bare deler av en plate ble skiftet, ble den nye innfellingen sveist mot den eldre platedelen, og klinket mot øvrige plater. På denne måten ble mest mulig av det originale materialet bevart, selv om arbeidsmetodene ikke var like dem som ble brukt i perioden skipet ble tilbakeført til. Hardanger Fartøyvernsenter tok seg av dekksarbeid og innredningen.

I 2014 gjennomførte Bredalsholmen og Hardanger Fartøyvernsenter en tilstandskontroll etter forespørsel fra Riksantikvaren. I 2016 var Bredalsholmen på en ny besiktigelse. Kjelen og skorsteinen skal sendes til Bredalsholmen for arbeid i 2017. Kjelen skal repareres og det skal klinkes ny skorstein.


Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5