Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


Dette kartet er udatert, men stammer tydelig fra før første dokkutvidelse i 1927-1930. Langs nordlige dokkside finner vi fra venstre mot høyre; kullbu, maskinhus (pumper), maskinverksted og smie. Et steinkast sør for dokkporten sees det store lagerbygget som også inneholdt arbeidernes spise- og pauserom. Nederst til høyre i bilde er dokksmaskinistens bolig. Vi merker oss at det ikke finnes kranbane på anlegget og at betongbryggene på begge sider av dokkporten ikke er etablert.

 

Dette kartet er datert desember 1942. Siden forrige kartutsnitt er dokka forlenget til 126 meter, i årene 1927-1930. I løpet av 1930-tallet ble det dessuten etablert kaifront ved dokkporten. På Kai Nord, som stod ferdig i 1934, er det montert en stor kjelekran til løft av kjeler og annet tungt utstyr fra skipene. Det er også kommet kranbane langs nordlige dokkside. For å gi plass til banen er bebyggelsen trukket noe inn fra dokkkanten. Langs sørlige dokkside er det satt opp buer for støttetømmer. Mellom dokkporten og lagerbygget sør for dokka er det etablert tilfluktsrom. Under andre verdenskrig ble tørrdokka flittig benyttet av den tyske marinens konvoi- og krigsfartøyer, deriblant ubåter, og anlegget utgjorde et opplagt bombemål.

 

Dette kartet er datert 1964, men viser tilnærmet dagens situasjon. Bredalsholmen fikk veiforbindelse i 1948 og ved brua til Andøya ble det i 1958 satt opp ei vaktbu. Like sør for dokkporten sees den nye arbeidermessa, med spisesal og garderober, som ble reist i 1948 etter at det gamle lagerbygget med pauserom brant ned i 1946. På sørsiden av dokka sees også støttetømmerbu og gassentral. Sistnevnte ble bygget i 1962 for distribusjon av oksygen og acetylen gjennom rørnett. Langs nordsiden av dokka er det gamle maskinverkstedet borte. Det gikk tapt i brann ca 1960. Etter brannen ble det etablert en trafo her, og Bredalsholmen fikk et elektrisk anlegg med 12 sentraler rundt om dokka. I 1962 ble nytt kombinert kontorbygg og verksted satt opp på tomta lengst vest på den nordlige dokkanten. På Kai Nord sees også kjelekrana. Den ble fjernet tidlig på 1970-tallet. Vi merker oss også at det nå er kranbane på begge sider av dokka. Den sørligste banen ble etablert i 1948-1949 og ble ti år seinere utvidet ut på Kai Sør. På kartet er dokka utvidet til dagens 137 meter. Det skjedde i årene 1955-1962 og det ble sprengt ut en tunnell mot sjøen for deponering av massene. 

Facebook


Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5