Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter

  • Flyfoto
    Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter fra lufta.
  • Dokka
    Skoleskipet Sørlandet i forgrunnen og Hestmanden bak.
  • Reparasjon
    Insetting av nye stålplater på skip.
  • Klinking
    av nagler i gammelt stålskip.

 

Hamen ble bygget som et dampskip i England i 1949 av verftet S. P. Austin & Son Ltd., Sunderland. Skipet fikk navnet Pompey Power, og fraktet kull fra nord-England til kraftverk i Portsmouth for British Electricity Authority.  I 1960 ble Pompey Power solgt til drammensrederne Tandberg & Møinichen som drev rederiet AS Orion. Skipet ble omdøpt til D/S Tandik og ble ombygget. Det fikk nye master og lasterommene ble endret. Skipet seilte med bulklaster i Nord- og Østersjøfart, og til Arkhangelsk i trelastfart. I 1962 kjøpte bergensrederen Hans Utkilen skipet, som nå fikk navnet Hamen. Hamen fikk skiftet ut dampmaskinen med en ny Wichmann-motor i 1963. Skipet seilte i Nord-, Østersjø- og europeisk fart helt frem til 1985. Skipet ble liggende i opplag i flere år. I 1996 kjøpte svensken Alvar Olsson skipet, og i 2004 tok stiftelsen Hamen over eierskapet.

Det foreligger ingen plan om restaurering, men Hamen har nå fått nødhavnplass på Bredalsholmen.

 

 181019 Hamen ankomst Bredalsholmen 2

MS Hamen ved Bredalsholmen

181019 Hamen ankomst Bredalsholmen 6

Hamen taues inn til Bredalsholmen.

181019 Hamen ankomst Bredalsholmen 11

Mens Bredalsholmens flytebrygger gjøres klare blir Hamen lagt inntil Hestmanden.

 

Hamen ble tauet til Bredalsholmen fra Rubbestadneset på Bømlo, hvor skipet har ligget i senere tid. Turen gikk bra med fint og rolig vær hele veien.

 


Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5