Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter

  • Flyfoto
    Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter fra lufta.
  • Dokka
    Skoleskipet Sørlandet i forgrunnen og Hestmanden bak.
  • Reparasjon
    Insetting av nye stålplater på skip.
  • Klinking
    av nagler i gammelt stålskip.

Hindholmen er et større fiskefartøy som ble bygget ved Kristiansands Mekaniske Verksted i 1916. I Ålesundstraktene ble Hindholmen sammen med flere andre fiskefartøyer fra KMV kjent som en kristiansander. Kjennemerket for kristiansanderne var at de hadde smal hekk. Hindholmen ble brukt til fiske helt frem til 1979. Fisket foregikk både langs norskekysten, ved Grønland, Island, Færøyene, Shetland og til og med så langt sør som til kysten av Vest-Afrika.

Hindholmen ble ombygget flere ganger. I 1928 ble båten forlenget. Under andre verdenskrig ble fartøyet rekvirert av tyskerne til vakthold langs norskekysten. Hindholmen ble ombygget og utrustet med torpedo og kanon. En av de største ombyggingene fant sted i 1955, da båtens eldre dampmaskin ble skiftet ut med en dieselmotor, og styrehuset ble byttet. Etter at Hindholmen ble tatt ut av kommersiell drift tok en venneforening vare på fartøyet. I 1995 kom det pålegg fra Skipskontrollen om å skifte ut 3 hudplater. Påfølgende befaringer viste at Hindholmen hadde behov for omfattende vedlikeholds- og restuareringsarbeid. Fartøyet kom til Bredalsholmen, og arbeidet tok sikte på å tilbakeføre båten til slik den så ut i 1955. Arbeidet gikk imidlertid ikke kontinuerlig. Enkelte år ble ingenting gjort på grunn av manglende økonomiske midler, men i 2004 kunne båten endelig ferdigstilles. Deretter tok Hardanger Fartøyvernsenter seg av trearbeidet. Istandsettingen på Bredalsholmen tok 8 år og kostet 14, 8 millioner kroner.

 Hestmanden og Hindholmen i dokka august 1997 mellom utgav  Hindholmen og Hestmanden i sandtåke i dokka

030109 Hindholmen ved kai. st  På vei inn i dokka rundt Nordkaia


Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5