Del p Facebook Del p Twitter Del p LinkedIn Del p MySpace


Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter

  • Flyfoto
    Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter fra lufta.
  • Dokka
    Skoleskipet Sørlandet i forgrunnen og Hestmanden bak.
  • Reparasjon
    Insetting av nye stålplater på skip.
  • Klinking
    av nagler i gammelt stålskip.

MS Hamen er kommet til Bredalsholmen!181019 Hamen ankomst Bredalsholmen 5

Lasteskipet fra 1949 har seilt i norsk utenriksfart mellom 1960 og 1985. Hamen er vernet av Riksantikvaren og har nå fått nødhavnplass på Bredalsholmen. 

Mens Bredalsholmens nye flytebrygger gjøres klare, ligger Hamen langs Hestmanden. 

 

A1 ERKNA

Motorkutteren Erkna ble bygget som fiskedampskip i Ålesund i 1907. Fartøyet har vært både fiske- og fangstbåt, der byttet har vært alt fra sild til hai og hval. Tidvis har båten også vært benyttet til frakt. Under andre verdenskrig seilte båten over Nordsjøen for hjemmefronten - den fraktet flere mennesker fra Norge til Shetland på én og samme tur enn noe annet fartøy.

Bredalsholmen har utarbeidet en teknisk-historisk rapport om Erkna. Den omhandler fartøyets konstruksjon og ombygginger, i lys av båtens samfunnsmessige kontekst. Rapporten vil kunne brukes som en referanse i arbeid med restaurering.

1935 Forlandet

Vi har utarbeidet en teknisk-historisk dokumentasjonsrapport om DS Forlandet. Forlandet er en tidligere hvalbåt, bygget i 1921, som siden har vært taubåt ved Framnæs mek. Verksted i Sandefjord.

 

 

 

 

 

Parat Halden BrevigBredalsholmens eget fartøy Parat fyller 150 år i år! Vi feirer jubilanten ved å ta et tilbakeblikk på fartøyets lange liv.

 

 

 

 

IMG 6112

Mens Folgefonn gjøres klar til sandblåsing har det vært en pause på arbeidet på Jøsenfjord, men nå er vi i gang igjen.

 

 

Folgefonna

Spor i snøen avslører aktivitet på M/F Folgefonn.

Fergen, som er fredet - har nå mottatt midler fra Riksantikvaren og vi vil i samarbeid med Hardanger Fartøyvernsenter gå i gang med arbeid på henne. Det som var Norges største bilferge skal nå restaureres til fordums prakt i dokka hos oss. Dette blir et spennende arbeid, som dere til stadighet skal få bli oppdatert på. 

 

Les mer: Pågående prosjekt - M/F Folgefonn

 

 

Mjøsfærgen ble bygget ved Sarpsborg Mekaniske Verksted, Greåker i 1923 for å settes inn som bilferge på strekningen Gjøvik – Mengshold – Smedstua. Dette skal være den første ferge i Norge som ble spesielt tegnet og bygd som bilferge. Den ble bygd i seksjoner, som ble fraktet fra Sarpsborg til Minnesund. På slippen ble seksjonene klinket sammen. Mjøsfærgen var også landets første pendelferge, da er bygd med ror og propeller i begge ender. Den er 58,5 fot lang og er 37 bruttoregistertonn (BRT). Fremdriften sørget en Bolinder glødekulemotor på 122 hk for.

I og med at fergen var en pendelferge, med ror og propeller i begge ender, var den sårbar når isen kom. Selv om skroget var sterkt for å tåle påkjenningene fra isen, så ble det gått til anskaffelse av en lastebil som gikk over isen – om det ble for mye av den slags for fergen. De gangene isen holdt på å legge seg, gikk ferga hele natten for å holde råken åpen.

Ferga gikk i trafikk på Mjøsa frem til den ble solgt, omdøpt til Randsfjordferja 1 og fraktet til Randsfjorden i 1967. Der ble den ombygd. Tidligere var det to styrhus, nå ble det kun ett stående igjen. Etter ombyggingen var lengden 60,6 fot. Motoren ble også skiftet ut, en Volvo Penta på 240 hk ble satt inn i maskinrommet, som ble plassert på motsatt side av styrhuset – for stabilitetens skyld.

I 1972 ble det slutt på ordinær drift, da kapasiteten viste seg å være for liten. Etter 1990 har den vært i privat eie under navnet Randsfjorden, før den i 2013 ble vernet av Riksantikvaren og fraktet tilbake til Mjøsa. Der ble den trukket opp på Minneslippen ved Minnesund. Den blir i dag ivaretatt av Mjøssamlingene for restaurering, med et mål om nytt passasjersertifikat.

I mai 2014 ble det utført reparasjoner av Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter på fergen, det ble innfelt plater i skroget – både med sveis og med klinking. Det ble også montert og utbedret pakninger i forbindelse med ror og propeller.

 

 

 

DSC 0358Rattet var plassert på akterdekket, bak skorsteinen. I 1924 ble det flyttet til et lite styrehus lenger fremme.

Først var det en to-sylindra høytrykks-dampmaskin, før denne ble erstattet av en to-sylindra høy- og lavtrykksmaskin på 49,5 hk. Kjelen var av skotsk type og ble fyrt med kull eller ved. Maksimalt damptrykk: 5,62 kg/cm2.

Båte hadde passasjersertifikat for 135 personer og et mannskap på fem personer - fører, to matroser, maskinist og fyrbøter. Redningsutstyret var en båt for seks personer, tre livbøyer, 130 livbelter og fem andre flyteredskaper.

Skulle du ta hele turen fra Osen til Nes, måtte du punge ut 1,- for 1.-plass og 50 øre for 2.-plass. Du måtte tilbringe to timer ombord for å komme deg hele veien frem. Farkosten veide 16,45 nettotonn, var 62 fot lang, 13,5 fot bred og 7 fot dyp. Den første maskinen hadde en ytelse på 15 hk.

Foreningen Suldalsdampen overtok båten i 1979. Da ble vegen langs Suldalsvegen åpnet og ferge- og båttrafikken langs Suldalsvatnet ble lagt ned. De senere årene har båten gått i sommertrafikk for turister og på bestillingsturer. 

Vi utarbeider i disse dager en Historisk - Teknisk dokumentasjonsrapport på D/S Suldal

 

Pågående prosjekter:

 

Rapporter om annen kulturhistorisk dokumentasjon:

Hestmanden_Rapport_Nortraship_Flagg.pdf

Marna Motor AS - en kulturhistorisk dokumentasjon. (8mb)

Underkategorier

Alt annet enn sider.

Header, venstre og/eller høyre spalter.
Bunntekst. 


Webløsning ©2013 av Web Norge basert på Joomla 2.5